سامانه نظارت همگانی 1888 بنا به تدبیر شهردار تهران بهمنظور دسترسی آسان شهروندان به مدیران شهری و ارتقای اعتماد و مشارکت معنادار شهروندان با مدیریت شهری و تقویت پاسخدهی مدیران شهری در تاریخ 26 اردیبهشت ماه سال 1385 راهاندازی شد. از ابتدای تأسیس سامانه تاکنون حدود 3میلیون نفر با 1888 تماس برقرار کردهاند که پس از راهنمایی و ارشاد توسط کارشناسان سامانه تعداد 515 هزار پیام در قالب انتقاد، پیشنهاد، شکایت و تقدیر و تشکر ثبت شده و به گوش مدیران شهری رسیده است.
این در حالی است که به گفته حسین رحمت، مدیر سامانه نظارت همگانی 1888 در راستای تخصصیکردن امر نظارت و استفاده از ظرفیتهای علمی، تخصصی و تجربی شبکه ناظرین، کارگروههای تخصصی در سامانه 1888 تشکیل شده و در سال گذشته 5 هزار و 487 ناظر جذب این سامانه شدهاند.
به اعتقاد مدیران شهری نقطهنظرات و پیشنهادهای شهروندان منجر به اصلاح رویهها در مدیریت شهری میشود، از همین رو ارتقای سرعت، دقت و هماهنگی در دریافت، ارجاع و پاسخگویی به شهروندان و ارتقای فرهنگ مسئولیت پذیری و پاسخدهی شفاف مدیران از اهداف و برنامههای سامانه 1888 در سالجاری است.